قبل از ازینکه به شما بگویم وظیفه بنده به عنوان مشاوره دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شما چیست ابتدا باید با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید . بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از فعالیت هابه کمک ابزارهای دیجیتالی است که معرفی یک محصول رابه نوعی متمایزازروش های سنتی انجام می دهد وگستره فعالیتی بالایی دارد.با توجه به افزایش فعالیت مردم درشبکه های اجتماعی وبه طورکلی فضای مجازی فرصت خوبی دراختیار تولیدکنندگان وفروشندگان بوجود آمده تا باشناخت وجست وجوی کاربران هدف خودبه بازاریابی وفروش بیشتر دست پیداکنند.

زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ هر گونه فعالیتی در زمینه ی بازاریابی که از طریق ایمیل انجام می شود راشامل می شود.این فعالیت می تواند ارسال مستقیم پیام تبلیغاتی باشد یایک پیام پشتیبانی ویا پاسخ به سوالات یک کاربر،درهرحالت بازاریابی وتبلیغ به صورت حرفه ای دراین ایمیل ها گنجانده شده است.

درایمیل مارکتینگ مهم ترین نکته به دست آوردن ایمیل کاربران است؛اگرچه که ازطریق بانک ایمیل می توان به انبوهی از ایمیل ها دسترسی پیداکرداما باید دانست که هدف اصلی ایمیل مارکتینگ رسیدن ایمیل بازاریابی به کسانی است که درباره محصولات ما تمایل نشان داده اند.این کاربران را می توان از طریق فرم های نظرسنجی در وب سایت ویا ایجادبخش های ویژه برای کاربرانی که اطلاعات ایمیل خودراوارد می کنند پیدا کردوباارسال ایمیل به آنها شانس فروش رابالابرد.

درایمیل مارکتینگ باید توجه کرد که ایمیل ها بارضایت کاربران ارسال شده باشد وگذینه ای برای لغو عضویت برای آنها درنظر گرفته شود این کارباعث می شود ایمیل ها بااسپم اشتباه گرفته نشوند.

تبلیغات کلیکی

همان طور که از نام این نوع از تبلیغات بر می آیدتبلیغاتی که به کلیک کردن وابسته است.دراین روش یک وب سایت یا فروشگاه لینک وب سایت خود رابرروی وب سایت شما قرار می دهد ودرصورت کلیک کردن کاربران برروی این لینک به صفحه آگهی هدایت می شوند.دراین روش به ازای هرکلیک مبلغی برای سایتی که تبلیغ برروی آن قرار گرفته درنظر گرفته می شود.این کلیک ها از طریق ابزارهایی مانند وب مستر قابل شمارش هستند.

تبلیغات کلیکی به تبلیغات نمایشی بسیار شبیه است،درتبلیغات نمایشی یک بنر ساخته ودرسایت های پربازدید قرارمیگیرد.دراین حالت ممکن است به ازای تعدادبازدیدکنندگان سایت ویا به ازای مدت زمانی که بنردرسایت قرارمی گیرد هزینه ای پرداخت شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

این روش از بازاریابی وفروش با ظهور فیس بوک شروع به کار کرد.دراین روش هزینه هایی را پرداخت می کنید تا تبلیغ شما برای کاربرانی که نمیشناسید ارسال شود.دراین روش می تونیداز مدیران گروه ها وپیج های مختلف کمک گرفت واین تبلیغات رابا فیلترهای مختلف هدفمند ارسال نمود.

ویدئومارکتینگ

دراین روش از ویدئو بجای متن وتصویربهره می گیرند.این کاربه دلیل آسان بودن نسبت به خواندن یک متن تبلیغاتی کاربران بیشتری رابه خود جذب می کند.ویدئو ها نباید صرفا تبلیغ باشند وداشتن محتوای ارزشمند درکنار تبلیغ وبازاریابی تاثیر ویدئورا بالامی برد.

یکی دیگراز روش های استفاده از ویدئو روش تبلیغات اسپانسری است.درتبلیغات اسپانسری درسایت هایی مانند یوتیوپ یا آپارات پیش از ویدیو اصلی یک نمایش کوتاه تبلیغاتی قرارمی گیردکه به این ویدئو کوتاه به اصطلاح تبلیغات اسپانسری گفته می شود.

بازاریابی چریکی

این روش از بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ بیشتر برای کسب وکارهای نوپااستفاده نمی شود.دراین کسب وکارها نیاز نیست که هزینه بالایی برای جذب مشتریان جدید انجام داد.دراین روش بجای جذب مشتریان جدید از مشتریان فعلی کسب درآمد می کنید.ازطریق مشتریان فعلی می توانید مشتریان جدیدی را بدست آورید.تبلیغات چریکی را تبلیغ ویروسی هم می گویند چراکه پیام فروش وبازاریابی از مشتریان به مشتریان دیگر ارسال می شود.

رپودتاژ آگهی

رپورتاژآگهی یکی از زیرمجموعه های تبلیغات اینترنتی است،رپورتاژآگهی مزیت های خوبی دارد ازجمله آنکه یک بک لینک درسایت شما ایجاد می کندکه درسئوگوگل اثرمثبت دارد.دراین روش یک متن آگهی تبلیغاتی درغالب یک مقاله یا یک متن خبری درسایت های پربازدید وخبری منتشرمی شود،بدین صورت یک شخص یا برند درخلال این خبریا متن به صورت نامحصوص معرفی می شودوخواننده بدون متوجه شدن به سوی شناخت بیشتر برند یا شخص سوق پیدا می کند.

اینفلونسر مارکتینگ

دراین روش بازاریابی از دیجیتال مارکتینگ یک شخص که درواقع با معنای لغوی فردتاثیرگذارنامیده می شودبا یک شرکت یا شخص برای تبلیغات محصولات به توافق می رسد.اینفلوئنسرها معمولا افراد شناخته شده ای هستندوبا گسترش شبکه های اجتماعی وبا داشتن فالورهای بالا موردتوجه شرکت ها یا فروشندگان قرارمی گیرند.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جست وجو

بهترین نوع دیجیتال مارکتینگ،سئواست.سئو یا بهینه سازی سایت باعث می شود وب سایت شما دررتبه های بالای جستوجوی گوگل قرار بگیرد.تبلیغ کردن وجست وجوی مشتری همواره کارسخت تری بوده وهست تاآنکه خود مشتری به سراغ شما بیاید.

وقتی شما بارعایت اصول سئونمایش سایت خود رادرجست وجو گرها بالا می برید این امکان را پیدامی کنید که مشتری بعداز جست وجوابتدا به سراغ وب سایت شما بیاید.این علاوه براینکه ترافیک سایت شما راافزایش می دهد وسبب می شود مشتریان دیگری هم به سراغ شمابیایند،کاربرانی هدفمند دراختیار شما قرارمی دهد.این کاربران کسانی هستندکه به دنبال محصول شما آمده اند بنابراین می توانید به راحتی وبدون هزینه ازاین روش دیجیتال مارکتینگ بیشترین بهره راببرید.

معایب دیجیتال مارکتینگ

دردیجیتال مارکتینگ همواره این ترس درمشتریان وجودداردکه چون کالایی که تبلیغ می شود ملموس نیست ممکن است با آنچه تصورش راداشته مغایرباشد،یا گاهی پرداخت های آنلاین با نگرانی انجام می شود.باوجودآنکه جامعه بزرگی ازکاربران درفضای مجازی حضوردارند ممکن است مخاطبان کسب وکارشما اطلاعات خوبی درزمینه ی اینترنت نداشته باشندومشکلات اینترنت نیزمی تواند در روند دیجیتال مارکتینگ خلل ایجاد کند.

چرا دیجیتال مارکتینگ

درابتدا پیشرفت وگسترش روزافزون فضای مجازی دردنیای امروز برای همگان روشن ومشخص است .درادامه بایدگفت که اگرچه که تبلیغات سنتی هنوز پابرجاست اما در روش دیجیتال مارکتینگ با صرف هزینه های کمترمی تونا نتایج فوق العاده ای بدست آورد.یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ عدم محدودیت زمانی است ومشتریان درهرزمان از شبانه روز می توانند برای ثبت سفارش یا طرح سوالات خود اقدام کنند.پیچیدگی تبلیغات اینترنتی می تواند هر نوع سلیقه ای راپوشش دهدوانعطاف پذیربودن باعث می شود بتوانید تغییرات دلخواه خودرااعمال کنید.ازویژگی های دیگر دیجیتال مارکتینگ این است که جامعه ی هدف شما را پیدا می کند.پیداکردن ۱۰۰ نفرکه به محصول شما تمایل نشان داده اند بسیار مفید تراز ۱۰۰۰ نفراست که درباره آنها اطلاعات خاصی نداریم.

با روش های دیجیتال مارکتینگ به راحتی می توان میزان فروش را با جذب مشتریان جدید علاوه برمشتریان ثابت سنتی بالابرد.امروزه در بسیاری از بیلبورد های تبلیغاتی سنتی در سطح شهر شاهد تبلیغات سایت ها واپلیکیشن ها هستیم که نشان دهنده اهمیت بالای دیجیتال مارکتینگ درفروش بیشتر محصولات وخدمات می باشد.

 

برندینگ استارت آپ ها

استارت آپ ها،کسب وکارهای بزرگ وکوچکی هستند که از یک ایده ی بزرگ وتوسط یک فرد یا تیم مصمم شکل گرفته است،قدم گذاشتن دراین مسیر نیاز به کمی ریسک واراده ودرکنار آن به دانش فنی لازم وآگاهی از اصول فروش وبازاریابی دارد.

ازمهم ترین عوامل رشد یک استارت آپ درمدت زمان کوتاهی پس از تاسیس برند سازی است که به اصطلاح می تواند یک شبه راه صد ساله را برای استارت آپ شما طی کند.برند سازی یا برندینگ همانند همه ی مراحل استارت آپ ها اصول وقواعد خاص خود رادارد که درصورت رعایت آن به موفقیت بیشتر کسب وکار می انجامد.

داستان موفقیت برای برند خود داشته باشید

درپشت هر برند وکسب وکاری فلسفه ای وجود دارد برای آنکه مشتریان رابه سمت محصول خود جذب کنید می توانید این فلسفه وداستان را برای آنها بازگوکنید؛توجه داشته باشید این فلسفه باید نشان دهنده ی نیازبه محصول شما باشد وبا تلاش شما این محصول نه تنها برای شما بلکه دراختیار همه ی مردم قرارگرفته است.به این صورت یک رابطه ی عاطفی با محصول شما برقرارمی شود که به محبوبیت برندتان می انجامد.

پیام استارت آپ شما چیست

دربرندینگ استارت آپ ها باید پیام خود رابسیار شفاف وواضح برای مشتریانتان بیان کنید.نیازی نیست که همه ی مردم مشتری شما باشند بلکه شما باید مخاطبان حوزه ی کاری خود رامجاب کنید.بنابراین پیام استارت آپ شما باید به گونه ای باشد که نه توسط عموم مردم بلکه توسط مخاطبین خاص محصول شما به خوبی دریافت شود وسبب جذب آنها شود.

شناسایی برندهای رقیب

شناسایی رقیبان نه تنها دربرندسازی استارت آپ ها بلکه برای شروع استارت آپ ها نیز ضروری است.همواره باید اطلاع داشت که درحوضه ی کاری خود با چه رقیبانی سروکار دارید،این باعث می شود با شناخت نقاط قوت وضعف رقیبان به ارتقای برند خود دست پیدا کنید.

دربخش مربوط به برندینگ استارت آپ باید راه های برندسازی رقبا را بررسی کرد،شناخت این راه ها وموفقیت وعدم موفقیت هریک به شما کمک می کند که ازچه راهی می توان برند موفقی داشت ومشتریان بیشتری جذب نمود.شما هیچ گاه نبایداز برندسازی رقیبتان تقلید کنید بااین کار شکست شما در استارت آپ قطعی است اما روش برندسازی که رقیبتان استفاده کرده را می توانید اجرا کنید.

ممکن است روش موفق استفاده از داستان برندینگ باشد ویا لوگوی جذابی انتخاب شده باشد،این روش ها راشما نیز می توانید برای موفقیت به کار ببریداما هیچ گاه نمی توانید ازیک لوگوی مشابه رقیبتان برای افزایش محبوبیت بهره ببرید.

نقاط قوت استارت آپ شما چیست

یکی دیگراز روش های برندینگ استارت آپ شما بهره مندی از نقاط قوت وبرتری های محصول شما نسبت به سایر برندها است.شاید به عنوان یک استارت آپ یک محصول راکه دربازار وجود داردرابه صورت اینترنتی به مشتریان ارائه می دهید،بنابراین باید مشتریانتان بدانند که دلیل برتری این روش خرید چیست.

برند شما امتیازات وشاید کمبودهایی داشته باشد،دربرندسازی باید تمام امتیازات وبرتری های محصول رابرای مشتریان بازگوکنید.این موضوع باعث ترغیب مشتریان به سمت برند شما می شودوآوازه برند شما را بیشتر ازقبل می کند.

درهمه ی بخش ها ازبرند استفاده کنید

استفاده از برند استارت آپ شما نباید به صورت افراطی باشد اما به صورت کاملا حرفه ای باید آن را دربخش های مختلف کسب وکارتان به کار ببرید.دفترکار شما باید لوازم وتابلوهایی داشته باشد که لوگویا شعاربرندتان را منعکس کند،دربسته بندی محصولات،لباس پرسنل،درطراحی سایت وقسمت های دیگر باید رنگ ولوگو ویاشعاربه چشم مشتری بیاید تامشتریان با برند شما آشنایی بیشتری پیدا کنند.

ساخت شعار ولوگوی برند

ازپایه ای ترین عوامل برندسازی ساخت لوگو وشعر تبلیغاتی است که بیش از سایر موارد اهمیت داردواز گذشته تاکنون مورد توجه قرارگرفته است.دربخش ساخت لوگوباید علاوه براینکه به نام شرکت دقت کنیدبه معرفی خدمت یا محصول نیز توجه داشته باشید.انتخاب یک لوگوخوب می تواند به مشتریان بفهماند که زمینه ی کاری شما چیست،بنابراین درانتخاب لوگوی مناسب نباید عجله کرد وازافراد متخصص دراین زمین باید بهره گرفت.

شعاربرند استارت آپ شما نیز می تواند دریک جمله کوتاه کیفیت وبرتری برندشما را نشان دهد نبابراین انتخاب شعاردربرندینگ استارت آپ بسیار تاثیرگذاراست.نکته ی قابل ذکردرباره ی شعار ولوگوی برنداین است که باید درتاروپود استارت آپ ازآن استفاده شودوبه عنوان یک تبلیغ بصری مورد توجه قرار بگیرد.

حفظ یک برند ثابت

برای آنکه استارت آپ شما به خوبی شناخته ومعروف شود باید از برندسازی استفاده کنید،اما برای برندسازی باید از ابتدا با دقت عمل کنید تانیاز به تغییرات کمتری داشته باشید.هرگونه تغییراتی اگرچه درجهت بهبود برندینگ هم اعمال شود از سوی مخاطبین دیده می شود ودرنتیجه ممکن است دلیلی به بی ثبات بودن برند شما شود.همچنین اگرچه که برندسازی تلاشی برای جذب مشتریان است اما نباید این ذهنیت ایجاد شودکه با تغییر شعاروبرند،تلاش به تبلیغات وجذب مشتریان می شود.

ثبات دربرندسازی مساله مهمی است که مشتریان رابا برندشما بیشترآشنا می کندوهرگونه تغییری درآن باید درراستای شعار قبلی انجام پذیرد تا ذهنیت مشتریان درهمان مسیر قبلی درارتباط با استارت آپ شما باقی بماند.

برند خودرا دوست داشته باشید

یکی از نکاتی که در زمینه ی برندسازی مهم است علاقه ی خودتان به محصولات استارت آپی خودتان است،برای مثال اگر یک پیراهن نانو تولید می کنید خودتان به عنوان مدیراین استارت آپ از این پیراهن با برند خودتان استفاده کنید.این کار ذهنیت مشتریان رابه استفاده ازبرند شما سوق می دهد.

قطعا کسی بهترازشما از نقاط ضعف وقوت محصولتان اطلاع نداردبنابراین باید درارتباط با مردم از محصولات خود تعریف درستی ارائه دهید وبه دیگران نشان دهید که محصولات شما کیفیت واستانداردهای لازم راداراست.درمقابل اگر شما یا کارمندانتان نسبت به محصولات ویاتیم مدیریتی رضایت کافی رانداشته باشید وبه دیگران این موضوع راانتقال دهید برند استارت آپ شما به زودی افول می کندودرمدت کوتاهی از دور رقابت ها خارج می شود.

و اما مشاوره دیجیتال مارکتینگ

درزمینه ی برندینگ دراستارت آپ ها نکات زیادی رامی توان عنوان کرد،مهم ترین دلایل استفاده از برندسازی این است که به سرعت بتوانید محصول یا خدمت خود رابرای عموم شناخته ترکنید،این معروف شدن باعث می شود از یک کسب وکار نوپا به سرعت وارد رقابت با کسب وکارهای قدرتمند بازار شویدوبا به دست آوردن محبوبیت ازاین قدرت ها پیشی بگیرید. برندینگ روشی است که اشتباه درآن می تواندبه راحتی تمام تلاش یک صاحب استارت آپ را نابود کند،مطالعه دراین زمینه ومراجعه به افرادمتخصص وحرفه ای می تواند استارت آپ شما رابایک خیز بزرگ روبه روکند.

اگر جایی احساس کردید توی کسب و کارتون به مشکل برخوردید و یا قراره تجارتی رو در اینترنت شروع کنید و نمیدونید باید چیکار کنید، یه تماس با من بگیرید. بهترین مشاوره آی تی رو بهتون میدم تا رشد کنید. با رشد شما من هم رشد می کنم و پیشرفت می کنم.

Site Footer

Sliding Sidebar

About Me

About Me

مشاوره آی تی
مشاوره مدیریت آی تی
مشاوره راه اندازی کسب و کار مبتنی بر وب
مشاوره دیجیتال مارکتینگ
مشاوره بهینه سازی وب سایت

Social Profiles

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرتضی پورمحمد می باشد و هرگونه کپی برداری بدون کسب مجوز، پیگرد قانونی خواهد داشت